follow me? i'll follow u back.... :)

Jumaat, 27 Ogos 2010

- perkara yang jelek berlaku smasa solat terawikh -

salam all..
haaaa... hari ni, ak nk membebel lg..

kali ni pasal solat terawikh pulak...

ape? x tau solat pe tu?
solat yg org wat pas solat isya' tu..
bulan ramadhan sahaje tau yg ade..
so, rjin2 la buat yerr...






ak ni xde la tiap2 mlam p terawikh... ade gak hari2 yg aku skip.. antara alasannye, penat... huhu.. xpun, terlalu kenyang... dasyat kan?? tu la... mkn tyme berbuka tu x hengat donia, pas solat maghrib jek, terbongkam cam ular sawa.. ish3.. ape nk jdi.. tp!!! bukan slalu tau.. hehehe..
pastu, tyme bz wat report internship pun, de gak few days yg aku skip.. kejar due date.. tu la.. wat lg keje last minute.. nk dijadikan cerita, spanjang aku g terawikh ni, ade few things yg ak rse dah cacatkan majlis solat terawikh tu... antaranya :


1) tidak merapatkan saf - yg ni, aku perhatikan di kalangan kaum muslimat la.. tyme qamat, berdiri lambat2, bile rapatkan saf, maseh wujud lg jarak di antara para jemaah.. maaf jika agak kurang sopan disini, tp sepanjang pemerhatian ak, yg slalu x rapatkan saf ni adelah dr golongan2 yg sudah pun berusia.. kenapa yer.. malahan terdapat jugak antara mereka yg sudah pun menunaikan haji (berdasarkan tulisan malaysia pd telekung).. bukankah mereka dah rse bgaimana solat di Mekah dan Madinah.. dimana jarak antara para jemaah sgt lah rapat shingga terhimpit jemaah MAlaysia yg agak kecil dr jemaah2 negara laen. sepertimana yg ak tau la.. bila berjemaah, seelok2nye menyentuh bahu kiri dan kanan jemaah yg laen.. ini tidak.. bila dah bawak sejadah, di bentangkannya secara menegak dan bukannye melintang.. seolah2 bermaksud "ini kawasan ak, jgn masuk @ pijak " sbb dr pemerhatian ak, mmg cmtu la yg terjadi.. bila mane2 jemaah tegakkan sejadah, mereka x akan rapatkan saf dgn org tersebut..


2) bawa anak2 kecil dalam saf - kes cmni pun ade.. mmg btol... melentur buluh biarlah dr rebungnye.. aku sokong yg tu.. tp, kalau rebungnye terlalu muda, terlalu kecik.. mcm mane? ok la.. straight to d point.. ade sesetengah kanak2 ni, mmg la pakai telekung.. tp, bila tyme org tgah solat, dia dok guling2, peluk mak dia.. berlari2.. x ke ini semua akan mengganggu ketenteraman @ kekeusyukkan jemaah laen.. xpun, kes spesel bile kanak2 menyebut "cami awahu yiman hamidah".. tyme jemaah laen tgah solat, kemungkinan terdetik dalam hatinye "alahaaaaaiii.. cutenye.. comeinye.." lalu, x sabar2 nk tgok kanak2 itu.. kemungkinan.. haha.. mungkin jugak berlaku pd aku.. :P


3) kanak2 lelaki yg bermaen mercun - hah! yg ni lg besttt... tgah "Allahuakbar!" tibe2... POMMMM!!! bunyik mercun.. kalau ade makcik2 yg melatah cmne? adudduduuduu... mau sorg2 istigfar dalam hati... terkejut..


4) pencurik selipar - haha.. yg ni pernah kena kt aku.. sbb aku pakai selipar jepun.. mase solat terawih kt kg dulu2.. siap jek solat, selipar pun selamat... langsai!! menapak la berkaki ayam.. pergi ngan mak, balik ngan abah.. sbb abah naek motor.. huhu~~~ xpe la.. aku halalkan jek la selipar aku yg kene curik tu.. kemungkinan yg mengambil selipar aku pun, seliparnye di ambil org.. sape tau.. kan.. kan.. kan...??


5) mencurik moto, kete @ spare parts - hahaha... yg ni lg la x boley blah... mahu kene panah petir kot...


ade lg.. tp, aku lupe la pe dia.. entry ni lame sgt ak pendam sbg draft... idea2 pun sume da larik... pape pun, lu pIkiRlahhhHH sendirik~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

any comment?

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails