follow me? i'll follow u back.... :)

Rabu, 30 Mei 2012

- Hardcore Diet -


DIET HARDCORE


Salam.. haha.. takut x bace tajuk entry kali nih.. hehe..

Dah masuk 13 hari dah ak diet + puase.. resultnye sgt menggembirakan aku.. kali terakhir ak timbang, total weight loss ak 4.6kg dalam mase 12 hari.. kauuuu hadoooo..? Mase tu Allah jek la tahu camne perasaan aku.. X tipu bile ak kate, bile ak nmpak jek angka2 yg memberangsangkan itu, ak tadah tangan dan ucap "SYUKUR ALHAMDULILLAH"

Ak dah lame x diet sbnrnye.. Sbb tiap kali diet, mesti failed. Ak pernah cube produk2 yg mahal2.. berkesan. Tp, kesannye sgt perlahan dibandingkan dengan diet yg ak amalkan sekarang. Ak rase ak x mampu kot nk kuarkan amount yg  sebegitu besar semata2 nk turunkan berat badan.. huhu.. Sp, ak stopped la after 2 months.

Awal bulan lepas, mase dok lepak2 kat kampung halaman, ak belek2 kalender yg ade kt umah.. sbab nk tgok cuti.. nk amek cuti tok bulan Ramadhan. nak sambut Ramadhan kt kmpung halaman la konon2nya.. :) Dok belek2 tu, ak terperasan yg rejab tol2 dah dekat. N, ak amike keputusan untuk berpuasa di bulan rejab. masih terbayang2 lg, wajah bonda yg dah 2 tahun meninggalkan kami.. Waktu ak maseh di bangku persekolahan, ak dan ibu sering berlumba2 untuk mengerjakan ibadah puasa di bulan Rejab. Ibuku seorang yg sangat rajin berpuasa pada hari2 yg disuntkan (moga2 dapat membantu perjalanannya di sana.. Aminnn).. Jadi, untuk tahun ini, ak ingin meneruskan ajarannya untuk berpuasa di bulan rejab ini.. Walaupun sekarang, ak dah tiada lg teman untuk berlumba2.. (ooohh, how i missed her!)

Hari ni hari ke14 dah.. Hari paling minimum untuk lihat progress diet ak cmne. So far ak sangat berpuas hati..! Tp, yang x bestnye bile kite jek rasakan perubahan tu, tp, tiada yg laen yg perasan.. Sob3.. Yg paling x best, bile ak ceritakan perihal diet ak nih pada org laen, sedap2 jek dia condemn! Sumpah ak x suke org yg macam tu.. Nape ntah dia nk dengki sgt ngan aku.. Hmmmm.. Macam2 kan.

Oh ye! Skrg nih ak rajen pakai corset.. So, sume baju lame2, seluar lame2, semua boleh pakai.. dulu, ak ak ade tshirt yg ak chumel sgt (pada aku la..), ak beli walaupun ak tau tshirt tu agak kecik tok ak.. tp, pas diet n pakai corset, ak bleh pakai.. Yahooo..


dah la..t, ak continue lg... :)

Selasa, 29 Mei 2012

OBSES #2 : GIGI

Assalamualaikum..


Hai readers!! gud morning.. Rindu nk updet blog. Unifi kt umah ade problem lak.. xleh nk updet.. huhu.. hari ni ak nk sambung cte pasal koleksi2 obsesi aku.. hehe..

Kali ini, cte pasal gigi.. Lam entry yg lepas, ak ade citer pasal aku pasang braces kt gigi ak thun ni..  (mmg la pasang kt gigi kan... xkn kt kaki lak.. dush3x).. So, kali nih, ak nk cte detail la sket kot.. *Grin*

Tetibe teringat mase zaman stdy dulu, tyme tuh ade kem kot.. kem pebende ntah.. lupe lak.. Mase slot tu, dia bg soklan n suruh kami student2 jawab.. salah satu soklannye, ape yg anda ingin ubah pada diri anda secara fizikalnye. lebih kurang cmtu lah.. Jawapan hipokrit ak mase tu lau x silap "MATA".. sbb malu nk tulis gigi.. hehe.. mata tu coz ak cm minat tgok2 org2 yg bermata besar.. sgt cute kot!

Gigi ak jarang sket kt belah bawah.. Adik ak kt belah atas. So, ak rse mmg keturunan kot.. kah3.. dah ade duit sket tyme keje nih. ak pun pasang la braces nk rapatkan gigi ak.. So, lepas 2 bulan pakai, mmg nmpak ketara la perbezaannye n sy sgt suka! Alhamdulillah~~~

Dulu, before pakai braces, ak x cerewet sgt kot pasal gigi.. gosok pun sekadar syarat jek kot.. pagi sklai, mlm skali.. pastu agak2 ade duit sket, p klinik, cuci gigi.. hehe.. suke! sbb pastu bersih sgt! putih sgt! tp, cam ade ngilu sket..

Skarang ni bile dah pakai braces, sgt cerewet cara penjagaan gigi.. Tiap2 malam, ak akan gosok gigi mengunakan tiga jenis berus gigi..


  1. Colgate 60
  2. Battery automated toothbrush
  3. Systema 0.02mm

ni colgate 360 nye berus gigi.. tok bersihkan gigi dr segala kotoran



ni yang pakai bateri nyer.. lembut jek dia gosok.. tp, leh bersihkan yg kt gusi tuh..


ni berus bulu halus yg ak bru bulan lepas beli.. ak nk cari yg ade floss, x jumpe lak.. so, ak pakai jek la yg ni. ak rase yg ni pun function cam floss, sbb bulu2 halus dia tu leh g kt celah2 gigi.. so, sgt bersihlah!



Tapi, malam jek la ak gune 3 berus gigi.. Sbb pagi2 x smpat kot.. lgpun, bukannye mkn pape lg pepagi tuh.. Kt opis pun ak ade bwak berus gigi, tapi, jarang2 guna.. 

Selain tu, kene gak pakai floss n satu toothbrush yg kecik tu.. x ingat ape name dia.. ade dawai2 tu. )ak sgt mls nk floss, sbb tuh ak beli systema punye toothbrush.. :P


Huh! Leceh kan nk jaga gigi pakai braces nih.. Lau x jaga, xbersih la pulak.. nnti napas lak berbau.. huhu~..

tp xpe!! sbb ak sygkan gigi aku...




**smile**


p/s : dah 12 hari diet.. da loss 4.6kg.. :) Syukur sgt3!!

Jumaat, 25 Mei 2012

SAPE KORANG?




Selamat Pagi!! Selamat Hari Jumaat..



Yang paling penting... ASSALAMUALAIKUM.... :)


Hari ni xde niat pun nk wat entry.. Tp, bile bukak statistic blog, ari2 total page view blog ak mest lebih 40.. Sapekah anda wahai silent readers sekalian. Lau rajin, tggalkanlah komen.. I'll get back to you, and I'll visit ur blogs too! Eh.. Terkecek mat salleh pulopp.. Anyways, have a blessed Jumaat...


P/s : mood pagi nih sgt baek.. Harap2 xde pape yg buruk akan terjadi... Nauzubillahiminzalik.....



Khamis, 24 Mei 2012

OBSES #1 : RAMBUT

Salam. Hi sume... (cam ramai lak readers aku.. hoho..)

Hari ni ak pose lg. alhamdulillah.. senang biasakan diri tok Ramadhan nnti kan.. hehe.. :P

Kali ni ak nk citer pasal obsesi2 aku.. Obses ak terhadap bende adalah banyak.. Ni adelah salah satu la.. bukan obesiti.. obesiti tu bahaya!! sbb tu ak pun dalam usaha nk turunkan berat badan lg nih! (tu yg puase tu.. btw, ak ade bace diet yg terbaik ialah berpuasa...:D ). pas sahur pg td.. (thanks kepada akak ak yg telah berjaya mengejutkan aku), ak dok la maen2 rambut, pintal2 (ala2 prmpn gedik.. ) sikat2... ak terpikir nak updet blog pasal rambut..

Aku ni nk kate cerewet sgt tuh.. mungkin tak la.. tp, syesly, ak sgt sygggg rambut.. dah beratus2 kot habes tok rambut.. huhu.. Syampu yg ak pakai skarang Sunsilk. 3 jenis.. Silver untuk rambut lurus dan lembut, Hijau untuk dandruff (seswai untuk prmpn bertudung katenye.. ), Pink utk rmbut terurus.. :).. Paling kerap ak pakai yg warna silver. Yang laen2 stock ade. cume gune bile perlu. kadang2 ade rase gatal kepala, barulah pakai yg warna hijau.. OK.. Syampu aku bukanlah syampu yg mahal2 yg cm org laen gune.. Cam Loreal dsb. Tp, ak selesa. Bukannye ak x pernah cube syampoo laen, ade jek.. Aku penah pakai rejoice sbb terpengaruh ngan Iklan Ana rejoice tuh. tp, x menjadi. Kasar rambut ak di buatnye. Dan beberapa syampu yg laen..

Setiap bulan, wajib skali ak p cuci rambut.. Mmg la hari2 ak cuci rambut sndiri.. Tp, cuci kt saloon slalu wat kepala cam lg ringan, rambut lg lurus.. Satu perasaan yg sgt best lah! Leh wat ak terlena kot!!

Ak suke sgt tgok kartun Rapunzel.. Nak2 lg yg baru2 ni  coz kartun dia sgt2 comel kot! Aku ske rambut dia panjang.. N, ak pernah bercita2 nk simpan rambut pjg2 cmtuh.. hahaha.. tp, skrg x la.. Gile hape nk simpan rambut pjg cmtu..Susah nk diuruskan nnti! Mase kecik2 dulu, mak ak x kasik ak simpan rambut pjg2.. Asal panjang sket jek, dia potong.. Asal pjg jek dia potong.. Naseb la.. Redha jek la.. Huhu.. Sekarang, xpe dah.. :)


Ok lah.. Ak rase smpai cn jek la kot cite pasal rambut.. haha.. sok luse aku cte pasal obses yg laen pulak.. :p


p/s : sekadar gmbar hiasan.. Minat ngan rambut yg tgah2.. Tp, x akan buat macam tu! :)



p/s/s ; ade sorg mamat tuh.. dok lepak2 ngan dia, dia kate dia suke maen2 rambut anak buah dia. ikatkan. tocangkan. sikatkan. Sumpah mase tu rase nk bukak tudung n suruh dia sikatkan.. haha.. tp, ak x buat la... rase jek. nk cri laki yg cmtu leh? :D *thinking out loud*

Rabu, 23 Mei 2012

Bau cam baby? *blush*

Salam. Selamat pagi..

Masuk opis pagi2 updet blog.. Hampeh tol.. Kah3....

ape yg bau cam baby nih..? hehe.. malu la nk citer.. haha.. sumpah cam gedik gile..

smalam la nih. ngah aku sibuk2 wat keje, ade dak nih tegur ak.. "weyh.. ko nih bau cam baby la.."

ak pretend to be cool mase tuh, jwab slambe la.. "pelik2 la ko nih" dalam hati dok pikir2.. "ak mane ade pakai bedak baby pun.. cume yg ak ade pakai Maybeline nyer lip balm "BabyLips" namenye..

Hoooiiii.. Ak suke kot bau baby!! :D


** Dah la.. ak nak wat mende laen..


P/S : Berat dah turun 2.1kg.. Ko hadoooo..?? Lau dah berjaya nnti, i kongsi tips hokeyyy~~

ingat tuhhhh!

Selasa, 22 Mei 2012

Diet oh Diet

Salam semua..

Macam mana hari ni? sihat ke tidak? ak baru masuk opis nih. x sabar2 nk updet blog. rindu sgt hokeh.. ala.. lgpun, kat cn jek la tmpat yg aku senang nk meluahkan ape2 :)

sebelom tu, selamat menyambut 1 Rejab. Mari la kite berkejar2 untuk wat amal pada salah satu bulan yg mulia ini.. Byk ganjarannye tau.. Nk tulis shout out kt fesbuk pasal bulan Rejab nih kang, takut ade mulut2 yg kate bajek alim la.. ape la.. macam2 kan kerenah manusia nih. penah aku bace status sorg mamat nih, dia ckp cmni "hurmm.. zaman canggih macam ni, nk wat ibadah pun kene bgtau kt fesbuk ke??" for my personal opinion, ak xde masalah pun ngan sume nih. at least, dia dapat mengingatkan org laen untuk beribadah sekali.. sbg contoh "Heading to Masjid. Nk tunaikan Solat Jumaat". Sekurang2nya, yg baca, kalau terlupa akan berkate, eh ari ni ari Jumaat, cmne leh lupe nih" N, cepat2 dia bersiap.. N, pagi nih, ade status member ak nih. "Selamat menyambut 1 Rejab.. Nyam.. Nyam.. Nyam.. ZZZ... Krooohh.. Krohh.. Ok, dr ctu, kite dapat tahu yg beliau sedang bersahur untuk puasa pada hari nih... Kepada mereka2 yg lupe bulan ni bulan Rejab, mungkin akan berpuase pada keesokkan harinya.. tol x?

Hah! panjang ak membebel pasal Rejab dan status Fb nih.. Kesimpulannye, semuanye terletak pada niat masing2.. tol x? saya juga berpuasa hari ini.. Anda bagaimana?

K lah, ak nk cte pasal ak dah start diet balik nih.. al kisah terbukaknye ati ak nih nk diet balik adelah sbb, satu hari tu ak dok belek2 tenet ni ha.. ak ngah cri info pasal rejab nih la kalau x silap. pastu cube satu kaedah diet nih.. ak bace punye bace (artikel yg sgt pnjang hokeyyy), ak cam tertarik. ak rase teori dia cam ade btolnye.. ak bukan x nk kongsi ngan korg, ape caranye, tp, bile ak dah berjaya, ak akan bongkarkan semuanye.. ececece.. poyo gile ayat. lgpun, melalui bacaan ak, kaedah ni ade pro n kontra nye. It's all at your own risk.! seram x bunyiknye.. h0h0..

Ari nih dah masok ari ke6 ak mengamalkan diet nih.. ok la jugak dekat 2kg gak turun... tp, siyes mencabar jiwa, hati dan perasaan. Mlm td, x tau la dah terlanggar pantang ke hape, pg td cam dah naek balik (nak sedapkan hati, baru lepas bersahur dan minum air  1 liter, mstilah berat naek. Tips yg kawan sy bg, waktu paling seswai untuk menimbang berat badan adelah selepas bgun dari tdo dan membuang air kecil.. :) Memanglah x elok untuk kite timbang hari2.. tp, mende ade kt lam bilik, gune jek la.. hahaha..

Semalam, dok belek2 kandungan nutrient dalam makanan yg ade dalam drawer, rase nk mengucap panjang..! hampir kesemuanye dalam list pantang aku. So, ak amik satu plastik beg besau, ak bungkuskan semuanya, ak bawak balik rumah.. yang mana ak rse x perlu bawak balik, ak bg pd lab assistant aku.. :)


so, inilah hasil drpd membersihkan drawer aku semalam. Dipikir2, ptutlah berat badan susah nk trun, lapar jek mengunyah.. lapar jek mengunyah.. sekarang, drawer ak dah kosong.. yg ade cume green tea n serbuk nescafe jek.. :)


 
ni adelah sebungkus plastik besar yg ak maksudkan.. dah selamat smpai kt umah.. :)


Mari kita lihat apa yg ada......


 1 beg oat krunch yg lom di buka..



koleksi2 minuman aku.. nescafe (lam pantang!)


biskut sultana yang lazat, (pantang!)


bubur untuk yg pakai braces seperti aku.. (pantang!)


berbundle2 gule yg lupe untuk digunakan


lg jenis2 minuman


 overview..


yang dah expired pun hadoo?? ish3..


haaaa.. dasat x teman.. org dalam drawer simpan stationaries, teman simpan stok makanan in case kelaparan..

so, no more.. teman dah x mo makan mende2 nih semua.. teman nk diet.. kome2 jgn jd setan mengganggu teman..

hehe.. k la.. lepas gak hasrat nk updet blog..

adiosssss... :)


Related Posts with Thumbnails