follow me? i'll follow u back.... :)

Isnin, 16 Januari 2012

- sabar itu cahaya -


MANUSIA ITU DIUJI SESUAI DENGAN KEMAMPUANNYA

Sesungguhnya, manusia itu hanya akan diuji sesuai mengikut kemampuannya. Sehebat mana pun sesuatu ujian itu, sesukar mana pun ia di mata kita, percayalah, bahawa kita sebenarnya mampu untuk menghadapinya.


Sebagaimana janji Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah,
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
[Surah Al-Baqarah, 2: 286]


Pengasihkan Allah? Allah itu tidak sekali-kali akan menzalimi hamba-hamba-Nya dengan memberi kita ujian-ujian yang melebihi tahap kemampuan kita. Tidak sekali-kali.

Namun begitu, mengapa ada masanya, perasaan 'tidak mampu' itu

muncul dalam diri kita?

Mengapa kadangkala, kita rasa seperti diri kita telah direnggut segala daya dan upaya?



--------------------------------------------------------------------------------------------------
Ya Allah, besar sungguh ujian ini Ya Allah.. sungguh berat.. namun, tidak pula sanggup membuka pekung di dada sendiri.. maka, tdak perlu lah diceritakan di sini..

-- bersabarlah wahai hati.. moga dikembalikan beliau ke jalan yg bnar. jalan yg diredhai Allah.. same2 kte mendoakan beliau.. seandainye pembalasan itu perlu dilaksanakan.. laksanakannya Ya Allah.. kami semua redha.. smoga diampunkan dosa2 beliau sepertimane Kau ampunkan dosa2 ummatMu yg laen~~~



--------------------------------------------------------------------------------------------------

semalam, Ahad.. ari untuk berehat.. ak x dpt pun nk berehat.. hadooii.... hurm... sepertinye terlalu byk ak mengeluh kebelakangan ini.. x elok kan?? aku akan cube kurgkan.. hehe...

kre2 jam 2.30pm, akak ak call.. dia sruh dtg ngan kereta.. motor yg digunakannye ke tmpat keje dicuri org.. pencurinye sudah di tangkap.. motornye di Subang..

smpai jek kt tmpt keje dia, dia ajak 2 org lg kwn dia yg kenal pencuri tuh.. n tahu area mane dak2 tu selalu lepak..

ktrog gerak nk p balai polis tnpa tahu balai polis mane nk tuju..

cam bese, sinonim dgn gelaran dak2 PPEOC bg aku.. "cik Emma GPS" ak on kan GPS ak n set balai polis subang.. ade 3 choice.. ak sruh akak ak pilih.. dia kte IPD Subang Jaya..

dgn hati yg berat, kepala yg ting tong, mulut pun nguap 2,3 kali gak la.. ak pun drive la ke tmpt yg GPS tu tunjuk..


dkat 30 minit gak la bru smpai.. smpai kt sne.. polis kt ctu ckp, IPD Subang Jaya tu name lame.. skrg IPD Serdang.. perrghhh... jauh tersasar....

balik smule ke batu 3 (dekat jek ngan umah ak padahal).. buang mase ak jek.. pusing2 area dak tu slalu lepak.. jumpe la ngan kwn pencurik tuh...

dia naek kete aku.. otomatik akak ak tutup air-cond.. ak tny kenape.. bisik2 dia ckp kt ak.. dak tu bau arak.. (owh.. ak terlau innocent.. bau arak pun ak x tau cmne..)

pusing2.. dpt gak la motor tu akhirnye.. Tu pun pas mmber akak ak hampir bergaduh kt ctu.. ak pun agak cuakk gak la.. (dalam hati mmg rse nk hempuk kepala dak tu ngan helmet! syes.. tp, x brani pun la..)

ktorg pun balik.. motor da dpt.. snack plate pun dpt. 3 jam rehat aku.....? haddddoooooiii... (ngeluh lagi!)

aku rse ak sgt2 mcm grouchy smurf ari ni..



"I hate when people disturb my sleep"

"I hate when I have to drive others"

"I hate when I don't know the place and u also don't know"

"I hate when people act like they don't have problems when they does!"

"I hate asking for directions"

"I hate driving while feeling sleepy"

owh... how I hate to type without ideas...





mnggu ni byk btol mnde berlaku kt aku.. ujian... sabar itu cahaya.. maka, bersabarlah wahai hati... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

any comment?

Related Posts with Thumbnails