follow me? i'll follow u back.... :)

Ahad, 6 September 2009

- keropok lekor -

ari ni.. ak nk ajr korg wat keropok lekor.. hmmm.. sodappp!!..

bahan2 :

1. 1 kg ikan Parang/Kembong
2. 500 g tepung sagu/ tepung kanji
3. garam secukupnya
4. 125 ml air
5. sedikit ketulan air batu


- so, step dia senang jek.. korg cuci ikan tu.. amik isi jek.. ingat!!! amik isi jek.. jgn nk syg2 plak tulang ke, sirip ke.. kepala ke.. amik ape?? yer.. amik isi jek..

- pastu korg lumatkan either korg nk tumbuk or cincang... plus... mase tumbuk2 tu, kene taruk ice.. untuk ape? siyes.. aku pun x tau..

- then, korg masukkan tepung n air.. smpai leh hasilkan doh la pendek kate.. x tau doh tu ape?? aiyo0o0... cri sendirik.. uli2... bntuk pjg2 tu.. kalau terer, wat la bentuk bintang ke.. tulip ke.. ok gak tu...

- tp, bntuk bintang korg td akan jdik sia2 sbb next step, korg kene gak potong.. kalau x, konpem x masak keropok ko nyah!

- rebuss... smpai la dorg timbul.. keringkan n goreng.. nk rebus pun leh gakk.. cicah ngan sos.. pergghh kecur air liur den..

aku?? mesti la dah try.. x brape nk jadik la.. pasai pa? pasai aku malaih sgt.. kemalasan itu termasuk:

1) menghancurkan isi2 ikan tu
2) terlalu murah ngan air.. bile air byk, tepung kene byk kan.. adoii.. jahanam resepi aku..
3) aku gune tepung ubi jek.. yg tu jek ade kt umah.. dgr2 cm x sedap gune tepung gitu.. baek cari sagu..
4) ikan.. ak gune ikan ape ntah.. tp, yg pasti ikan tu halal.. n, aku ade bace, byk jenis ikan leh kte gune bnrnye..



selamat mencobe! tu pun kalau korg x malas la.. haha~


p/s : xde la trok sgt rase keropok aku tu.. standard la.. skadar memaen.. tp.. still bleh ditelan oleh adik ak (ok.. ak yg pakse..) nnti nk cobe lg ler...

2 ulasan:

  1. Kecamnya Blog ini di Hari Puasa.. aduiii.. surely it's gonna give me a great pleasure of crunching those Lekoq yang sedap lagi menyelerakan.. berteman kan kopi ice yang sejuk. Aduii.. Emma Kejam. :-P

    BalasPadam
  2. h0h0.. stucked with this kind of tajuk for Final Year Project.. wat can i do?

    BalasPadam

any comment?

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts with Thumbnails